kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
مشاهدات میدانی نشان داد

بازگشت دلار به کانال قیمتی پایین‌تر

 
 
 
نمایش اقتدار نظامی کشورمان در منطقه طی روزهای اخیر موجب بازگشت آرامش به بازار ارز شد؛ عدم وجود خریدار در بازار موجب ادامه روند نزولی قیمت‌ها شده تا جایی که دلار آزاد به کانال ۶۳ هزار تومان بازگشته است.
به گزارش تسنیم، همزمان با نمایش اقتدار نظامی کشورمان در منطقه، دنیا و همچنین با کاهش تنش‌های سیاسی در منطقه سیرنزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد.
قیمت دلار صبح روزی که پاسخ محکم ایران به اسرائیل داده شد، تا 70 هزار تومان بالا رفته بود ولی بعد از مشخص شدن ابعاد ماجرا و اثبات اقتدار نظامی کشورمان، جو بازار ارز کاملا برخلاف روزهای قبل شد.
 درواقع جو منفی که قبل از پاسخ ایران به اسرائیل در بازار حاکم بود باعث افزایش شدید قیمت‌ها در بازار طلا و ارز شده بود.
بعد از پاسخ محکم ایران ورق در بازار داخلی نیز بازگشت و جو بازارها مثبت شد. این موضوع بعد از مشخص شدن ضعف و ناتوانی اسرائیل در اصفهان باز هم تقویت شد.
ادامه سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز باعث شده تا قیمت دلار آزاد روز گذشته به کانال 63 هزار تومان بازگردد. قیمت سکه نیز هم اکنون به کانال 41 میلیون تومان عقب‌نشینی کرده است.
فعالان بازار می‌گویند از دقایقی قبل اکثریت افراد حاضر در بازار فروشنده شدند و سعی دارند در همین قیمت‌ها طلا و ارز خود را به ریال تبدیل کنند. اما نکته مهم اینجاست که خریداری در این ساعت‌ها در بازار وجود ندارد و همه منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.
به گفته کارشناسان اقتصادی، طبق سنوات گذشته با شروع اردیبهشت، شاهد اُفت تقاضای ارزی در بازار بوده‌ایم و به نوعی فشار‌ روی قیمت دلار نیز کمتر می‌شود؛ بنابراین چنانچه شوکی خارجی به کشور تحمیل نشود، شاهد ایجاد یک ثبات در بازار خواهیم بود. 
«محمد اقتصادی»؛ رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندرعباس هم با اشاره به اینکه در چند هفته گذشته شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در داخل کشور بودیم، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلای داخلی را افزایش قیمت اونس جهانی دانست و گفت: عامل دیگر افزایش قیمت طلا در کشور تنش‌های سیاستی و جنگ بین کشورها در منطقه و به تبع آن نرخ ارز است که موجب شده تا بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر قرار گیرد.
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندرعباس بیان داشت: به طور معمول وقتی که تنش‌های سیاسی و جنگ بین کشورها افزایش می‌یابد، اولین بازاری که تحت تاثیر قرار می‌گیرد اونس جهانی است.
اقتصادی تصریح کرد: حال که بخشی از تنش‌های بین‌المللی به کشور ما مربوط می‌شود، بازارهای داخلی را با واکنش‌های متفاوتی رو‌به‌رو کرده است. به همین دلیل شاهد افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت طلا در داخل کشور هستیم، اما باید تاکید کنم که عوامل بنیادین اقتصاد ایران تغییری نداشته است و از طرف دیگر صادرات نفت ایران روند صعودی دارد و همزمان شاهد افزایش قیمت نفت نیز هستیم. این موضوع موجب خواهد شد تا قیمت طلا و ارز در داخل کشور بیش از این افزایش نیابد. رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندرعباس اظهار کرد: در معاملات روز یکشنبه 26 فروردین، یعنی بعد از حمله ایران به رژیم صهیونیستی، شاهد بودیم که نرخ دلار آزاد تا کانال 70 هزار تومان صعود کرد و در ادامه نرخ دلار عقب‌نشینی کرد، این موضوع نشان می‌دهد که بنیادهای اقتصاد ایران درحال حاضر مستحکم است.
اقتصادی در پایان تاکید کرد: تنش‌های بین‌المللی و مسائل سیاسی منطقه شرایطی را برای دلالان فراهم کرده تا این افراد با تحت تاثیر قراردادن مردم، به نوسان بازارها و سودجویی خود بپردازند. در نتیجه مقداری از افزایش قیمت ارز و طلا را می‌توان ناشی از فعالیت این افراد هم دانست که با کمتر شدن التهابات سیاسی، می‌توان به ثبات و آرامش بازار امیدوار بود.